Cabul Minda

     Untuk sekian lama tak menulis, dan terpanggil untuk tulis benda yang aku rasa sampah gila ni. Tadi masa aku drive balik dari lepak dengan member aku, aku terfikir pasal 'time-machine','time-travel' semua tu..wujud ke tak?ada ke orang boleh buat? kalau ada, apa akan jadi dekat dunia ni? aku? keluarga? masa depan?.. sebagai contoh.. katakanlah ada mesin masa, dan suatu hari dunia akan musnah apa semua tu lah, mesti semua nak 'travel' patah balik masa.. hidup dekat dunia lampau balik, atau pun travel and prevent segala macam bencana alam tu dari awal..

 kalau ada mesin masa tu, mungkin akan ada orang yang bawak segala teknologi dari masa depan ke masa lampau.. dapat bayangkan tak? mungkin superkomputer besar tablet je, manusia boleh terbang, boleh makan sambil tidur, belajar sambil tidur..
 kalau ada mesin masa juga, mungkin aku yang dah tua nanti,boleh datang jumpa aku sekarang.. tunjuk satu satu apa aku kena buat sekarang dan lepasni untuk hidup senang, untuk tak buat pilihan yg salah, secara tak langsung.. aku takkan buat kesilapan bodoh dalam hidup..nak senang lagi, aku betulkan terus apa silap yang aku buat dulu.. tapi kalau aku jumpa diri aku yg konon dari masa depan tu.. apa reaksi aku? nak ke aku ikut cakap dia? nak ke aku tau apa dah jadi pada dunia?? siapa isteri aku? aku ada anak ke tak? kalau semua benda kita dah tahu.. apa guna hidup.. macam baca buku yang dah tau penghujung macam mana.. pehh..
pening lah siaa...
macam mana kalau dah ada orang lalui semua ni.. cuma kita tak tahu..
tapi takkan kita tak tahu pulak..
mungkin zaman sekarang takde.. tapi masa depan kita tak tau benda ni wujud atau tak..
kalau benda ni wujud.. mesti dah ada orang yang travel ke masa sekarang/lampau..
tapi kenapa xde langsug kita dengar?? atau masa depan tu sendiri dah xde.. tak ada. sebab tu tak ada orang travel jumpa aku, ajar aku pilih jalan yang betul. macam mana kalau masa depan tu yang tak ada.. mungkin dunia tak sempat pun nak buat jadah mesin tu..




24.12.13