Makan garam banyak tak semstinya pandai.


"Tidak Semua Orang Yang Lebih Tua Dari Kita Lebih Pandai Dari Kita"


Ya! mmg org yg lebih tua drpada kita bnyak pengalaman.. da lame hidup la..da bnyak makan garam(knape garam?),Aku x nafikan..tp..cube bayangkan..zaman aku skarang ni..budak2x yg sebaya dgn aku semua tu..bkn nk ckp dorang jahat..tp bukan semua nye baikkan?? ad juga yg pecah rumah, mencuri(babi mane rembat lappy kawan ak?!),judi, minum arak sume tu..bila dorang dah tua nanti..dorg berubah la ea? mcam tu? ak x percaya.. okay.point ak sbenarnye..bkn semua org tua tu lg baik.

Pernah satu hari pada bulan puasa, ak dalam bas OTW balik hostel..mase tu ak sekolah lg.. biasalah dalam bas..ad pakcik yg tukang kutip duit tiket tu.. lepas dye kutip2x duit tu..dye duduk la blakang..dkt dgn aku.. dye sembang2x lah.. x lame pastu dye tnye aku.. "puasa?" x kan x puasa lak kan.. ak jawab lah.. "puasa"
X lame pastu dye bukak beg dye..ad air tin..dye ckp..pakcik x puasa.. siap bangga lg..(nampak x kt situ?) pastu dye boleh salahkan bini dye lak..dye sembang..dah la buka puasa lauk tu..sahur lauk yg same..cume panaskan jela, ape sume bla bla bla kate dye(patut x?)
dye cakap..bulan je puase..orang x puase..
nak kate bodoh kang marah.. skang ak tau la..org tua..hidup lame pn..x smstinye pndai dari kite..dngar boleh..layan boleh..ikut? pikir dulu.. apa yang aku tulis ni bukan maksud semua same..ad segelintir je yg camtu..(xnk la ad org ckp ak burukkan org2x yg lebih tua plak)

*Orang tua ni bukan org tua yg nyanyuk 
yg x tahu puasa tu ap.



20.12.11